Decydując się na korzystanie z karty płatniczej, należy zapoznać się z jej odpowiednim użytkowaniem. Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez użytkowników kart jest brak podpisu na karcie, który może być powodem wielu problemów. Może, ale nie musi – w jakim przypadku niezbędny jest podpis na karcie płatniczej?
Karta płatnicza – podpisywać czy nie?
Korzystanie z kart płatniczych stało się aktualnie bardzo popularne i z opcji tej korzysta naprawdę wielu klientów banków. Ten wygodny sposób płacenia ma wielu zwolenników, głównie dlatego, że coraz mniej osób nosi przy sobie gotówkę. Ważne jednak, by odpowiednio z takiej karty korzystać, aby służyła nam dobrze jak najdłużej.
Niezależnie, czy jest to karta debetowa, czy kredytowa, bank może wymagać od nas podpisu. Skąd o tym wiemy? Możemy przeczytać o tym w dokumentach, które dostajemy wraz z nową kartą. O tym, czy istnieje konieczność podpisania, czy też nie, poinformuje nas właśnie bank, dlatego ważne, by szczegółowo przeczytać dołączone instrukcje.
Gdzie i jak podpisać kartę płatniczą?
Jeżeli przyjrzymy się bliżej naszej karcie płatniczej, na tylnej stronie znajdziemy specjalnie wyodrębnione okienko, które przeznaczone jest właśnie na nasz podpis. Czym podpisać kartę płatniczą? W skrócie – najlepiej w tym celu użyć wodoodpornego, cienkiego markera, który nie wyblaknie i nie będzie narażony na starcie przy kontakcie z wodą. Ważne, by podpis ten był dokładnie taki, jakim posługiwaliśmy się, podpisując dokumenty w banku oraz taki, jaki widnieje na naszym dowodzie osobistym.
Jest to o tyle istotna sprawa, że stanowi jeden z punków weryfikacji. Aby nie zapomnieć o podpisaniu karty, najlepiej zrobić to zaraz po jej otrzymaniu, jeszcze zanim przystąpimy do jej użytkowania. Dzięki temu nie zostanie ona odrzucona przez sprzedawcę, co niestety może się zdarzyć. W czasach otwartej bankowości oraz alternatywnych form płatności jest to coraz rzadszy przypadek, ale nadal może mieć miejsce.
Konsekwencje niepodpisania karty płatniczej
Nikt nie chciałby spotkać się z sytuacją, w której transakcja zostanie odrzucona. Może się tak stać w kilku przypadkach – przy problemach z terminalem płatniczym, jeżeli nasza karta jest uszkodzona, zablokowana bądź nie posiadamy odpowiednich środków na koncie.
Niestety, ale może się również zdarzyć i tak, że sprzedawca nie przyjmie naszej płatności w przypadku, gdy karta będzie niepodpisana – o ile takiego podpisu wymaga bank i jeśli to zauważy. Uniknięcie tego jest proste, ponieważ wystarczy pokazywać tylko awers karty płatniczej. Co zrobić w takiej sytuacji? Należy jedynie uzupełnić pole z podpisem i pamiętać, aby następnym razem zrobić to zaraz po otrzymaniu nowej karty, jeszcze przed dokonaniem pierwszej transakcji, by nie spotkać się z kolejnym odrzuceniem płatności.