Karty płatnicze – korzystamy z nich praktycznie codziennie. Ułatwiają życie, są niezawodne w płatnościach bezgotówkowych, a w portfelu zajmują naprawdę niewiele miejsca. Zdarza się jednak i tak, że stajemy się ofiarą kradzieży torebki lub portfela. Jak postępować w takich okolicznościach? Jak zgłosić kradzież i czego możemy spodziewać się ze strony banku? A co najważniejsze – jak uchronić się przed kradzieżą karty?
Przechowywanie karty płatniczej
Warto pamiętać, by kartę płatniczą przechowywać w bezpiecznym miejscu. Nie należy zostawiać jej na widoku, aby nie kusiła złodzieja – tylna kieszeń spodni czy boczna kieszonka torebki nie są miejscami odpowiednimi do przechowywania kart. Nie warto również informować postronnych osób o tym, gdzie trzymamy nasze karty płatnicze. Warto pamiętać, by nie uszkodzić karty poprzez trzymanie jej blisko silnych pól magnetycznych ani przedmiotów, który mogłyby przyczynić się do fizycznego uszkodzenia. Jeżeli korzystasz z wielu kart, każdą trzymaj w innym miejscu. Warto również zapisać w pamięci telefonu numer na infolinię banku.
Korzystanie z karty płatniczej
Użytkowanie karty jest stosunkowo proste. Możemy używać jej podczas płacenia za zakupy, a także wypłacić wybraną kwotę za pośrednictwem odpowiedniego bankomatu. W każdym z tych przypadków należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Wpisując PIN, powinniśmy zadbać o to, by nie zobaczyła go osoba postronna. Nie należy również zapisywać PIN-u w miejscu, do którego mają dostęp inni. Ten czterocyfrowy kod jest szczególnie ważnym zabezpieczeniem.
Podczas wypłacania pieniędzy z bankomatu należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy nikt w otoczeniu nie zachowuje się podejrzanie. Jeżeli tylko mamy możliwość, warto skorzystać z bankomatu dostępnego w placówce banku. Po transakcji bezgotówkowej pamiętajmy, by schować kartę w bezpieczne miejsce.
Jak postępować w przypadku kradzieży karty płatniczej?
Jeżeli stało się najgorsze, warto pamiętać o podstawowych zasadach postępowania, o których przypomina każdy bank. W przypadku kradzieży karty płatniczej należy niezwłocznie zgłosić taką sytuację, korzystając z zapisanego uprzednio numeru. Na infolinii poproszą nas o podanie szczegółowych danych w celu weryfikacji naszej tożsamości, aby móc przystąpić do procesu zastrzegania karty. Jeżeli nie masz przy sobie telefonu, kartę możesz zastrzec także w placówce banku lub za pośrednictwem konta bankowego. Kradzież warto zgłosić również na policji. Po zaistniałej sytuacji musimy stawić się w banku w celu wyrobienia nowej karty płatniczej.